torsdag, august 9

Sikkert hjem med Qantas

Det værste ved at rejse ud er, at ferien kommer til en ende. For os var det tidspunkt 5. august kl. 07.00. En porter fra hotellet hentede vores bagage på værelset. Vi skulle begynde vores lange rejse hjem til Danmark. Kl. 07.30 stod vi på gratisbussen fra Cairns Colonial Club Resort og efter en lille detour til togstationen i Cairns, blev vi kørt til lufthavnen.

Der var meget stille i indenrigsterminalen. Vi fik hurtigt tjekket vores fire tasker ind. Jeg var lidt spændt på, om vi kunne holde vægten under de fire gange tyve kilo pr. person. Samlet 80 kilo. Den første taske vejede 17,9, den næste 19,1. De blev tungere og tungere. Bare det nu gik. Den tredie taske vejede 20,0 og den sidste 20,9 kilo.

Vi havde kørt pakningen lige til grænsen. Samlet stoppede vægten ved 77,9 kilo, så vi havde faktisk haft plads til endnu to kilo souvenirs. Sammenlignet med de 57 kilo vi rejste ud med, havde vi købt 20 kilo ting til at tage med hjem og som kunne minde os om turen. Havde vi virkeligt købt så meget? Det var selvfølgelig en lang række bøger (rigtig mange), lidt musik, et par DVD’er (Gallipoli med en ung Mel Gibson og Vietnam med en meget ung Nicole Kidman), nogle koalatøjbamser, lidt tøj, ligesom jeg havde samlet en del brochurer og købt en stor kortbog med gratis campingpladser i Australien. Tyve kilo minder og gaver fra Australien. Det var nok rigtigt.

Vi fløj 18.489 kilometer for at komme hjem og ruten var
10.05 Med Qantas (QF flight 709) fra Cairns til Brisbane (5. august).
12.10 1.389 kilometer senere ankomst til Brisbane indenrigsterminal.

Flyskift i Brisbane, Australien13.55 Med Qantas (QF flight 51) fra Brisbane udenrigsterminal
19.50 6.141 kilometer senere ankomst til Singapore terminal 1.

23.05 Med Qantas (QF flight 5) fra Singapore terminal 1.
05.50 10.281 kilometer senere ankomst til Frankfurt terminal 2 (6. august).

08.00 Med Lufthansa (SK flight 3626) fra Frankfurt terminal 1A.
09.05 678 kilometer senere ankomst til Kastrup Lufthavn terminal 3.

10.40 Tog fra Kastrup Lufthavn.
15.00 Hjemme i Holstebro.

Qantas – The Australian Way
Det australske flyselskab så dagens lys i 1920 som Queensland and Northern Territory Aerial Services Limited (QANTAS). Analysebureauet Jacdec, Jet Airliner Crash Data Evaluation Center, har igen peget på Qantas som det sikreste flyselskab at flyve med. Qantas bragte også os sikkert og godt til og fra Australien.

Dertil kommer at Qantas har underholdning i topklasse. Deres Q – Qantas Entertainment Center var fantastisk. Mange nye film og klassikere havde vi at vælge imellem. På turen hjem fik jeg set tre film, Fracture (ny film med Anthony Hopkins), The Blues Brothers, Spider-Man 3, TV-programmet Going Bush med Luke Carroll og Cathy Freeman. Dertil så jeg lidt af Queen and Poul Rodgers koncertoptagelse, The Chaser’s War on Everything, Shrek – The Third, 300 og Young Frankenstein. Tiden går hurtigt i selskab med Q.

22. juni til 6. august
Vi tog af sted til Australien fredag den 22. juni kl. 13.00 og kom hjem mandag den 6. august kl. 15.00. 45 døgn havde vi været hjemmefra. Det var dejligt at være hjemme igen. I vores hoveder var klokken 23.00 Cairns tid, så vi havde været undervejs i 40 timer. Ungerne klarede turen til et 13-tal efter den gamle skala. Det havde været en lang god ferie med mange enestående oplevelser.

Fakta – Søndag den 5. august og mandag den 6. august
Oplevelser
: Q Entertainment.
Rute: Cairns – Brisbane – Singapore – Frankfurt – København – Holstebro.
Overnatning: Qantas 747-400.

Anonym sagde ...

Hej til hele familien og velkommen tilbage til Danmark.
Vi rejser down under om godt 4 uger og har haft stor fornøjelse af at læse om jeres erfaringer og oplevelser.
Vi skal køre 14 dage i et stort mobilhome og jeg er blevet i tvivl om hvor vi kan campere når det ikke er big4 pladser. Jeg har en forestilling om at der er flere oplevelser at komme efter når man bevæger sig lidt væk fra det "velfriserede". Gad vide hvilken bog om gratis campingpladser du har købt...?
Endnu engang tak for den formidling i har bidraget med.

Arne sagde ...

Hej

Bogen som jeg købte, hvor der er omtalt gratispladser i Australien, hedder ”Camps4 Australia Wide – The Ultimative guide for the budget conscious traveller”. Den findes både med og uden spiralryg. Min var 4. udgave med spiral og fra februar 2007. Tjek evt. www.campsaustraliawide.com – Jeg så bogen hos rigtig mange boghandlere i Australien.

Med Camps4-bogen i forruden kommer I aldrig til at mangle et sted at holde. Ingen tvivl, jo længre væk I kommer fra storbyerne og det civiliserede, jo mere spændende og udfordrende kan turen blive. Havde beslutningen været min alene, så havde vi brugt mere tid i outbacken.

God tur
Arne

Anonym sagde ...

Hej!

Jeg skal til Australien i 4 måneder med en ven. Glæder mig meget. Spændende og inspirerende at læse om jeres ferie.

Da vi begge er høje og har lange ben, er det vigtigt at der er god benplads. Vi overvejer at flyve med qantas. Hvor meget benplads er der, f.eks. i forhold til en europaflyvning med sas eller sterling?

Mvh
Alexander

Arne sagde ...

Hej Alexander.

Herligt hvis min blog har kunne inspirere jer.

Ingen tvivl. Der er mere plads på Qantas fly end på lavprisruterne i Europa. Jeg er selv 180 cm og har ingen problemer med pladsen.

På www.seatguru.com kan du se alt om flyene fra de forskellige flyselskaber.

Der er sammenligning af sæder, afstande mellem rækker, bredde, etc. på http://www.seatguru.com/charts/intl_economy.php