torsdag, april 26

En herlig tur ad mindernes vej

I december 2006 var jeg en tur i London og faldt over en bog af Tom Parry: Thumps Up Australia - Hitchhiking the Outback. I marts måned fik jeg den endelig læst.

Det blev til en dejlig tur down memory lane, da jeg læste Tumbs Up. 281 sider underholdende læsning om Tom og kærestens tur rundt i Australien. En tur på tommelfingeren, hvor de mødte og blev taget op af de mest underlige personligheder. Outbacken må være fyldt med dem eller det er bare dem som tager "hitchhikere" op.

Bogen var en amerikansk On the Road møder australske Down Under mentalitet i en søgen efter det ægte Australien. Outbacken. Woop Woop. The back of Bourke. The never never. The bush. Kært barn mange navne. "The great bugger all" skriver Tom Parry om outbacken og grunden til at hovedparten af australierne bor indenfor kort afstand af havet i det der kaldes boomerang bæltet fra Melbourne over Sydney til Brisbane.

Outbacken er ensomheden, langt mellem byerne og mellem vandhullerne - roadhouses. Havde glemt hvor meget outbacken og det røde center i Australien fascinerede mig og siden mit besøg i maj 2006 har haft tag i mig. Bogen bragte det hele frem til overfladen igen. Jeg vil tilbage til outbacken. Det var ikke never never i mit hoved. I want to go back.

For Tom og Katia blev det til 12.000 km af uendelige landeveje fra Adelaide til Alice Springs, Darwin, Cairns, Brisbane, Sydney, Canberra, Melbourne og tilbage til Adelaide. Tom Parry beskriver mere end bare de almindelige "turistfælder". Det var en næsten spirituel, historisk og ikke mindst fysisk rejse gennem det store land.

Tom Parry: "Next time Crocodile Dundee is on, we might both end up sitting through it".

Det er hvad Australien og ikke mindst outbacken gør ved dig, når den først får sit faste greb i dig. Det stod helt klart for mig. Outbacken er et af de elementer, der trækker i mig, når jeg tænker Australien.

Ingen kommentarer: