tirsdag, august 14

Kommentarer, spørgsmål og svar på bloggen om vores rejse til Australien

Før, undervejs og efter vi er kommet hjem fra vores Australienstur, er der forskellige, som har fulgt os. Det har været dejligt at opleve. Der er også kommet mange kommentarer, spørgsmål og forslag til oplevelser. Det har alt sammen været med til at gøre vores blog mere levende. 1000 tak til alle, som har bidraget med kommentarer, men også til dem, som har brugt deres kostbare tid på at læse om vores oplevelser. Det er også rart at vide, at det ikke kun er ens mor og svigerforældre, der har fulgt med i vores gøren Down Under.

Jeg håber, I er blevet underholdt, måske har lært noget, fået ideer til jeres egen tur eller bare fundet ud af, at sådan skal man ikke gøre tingene.

Alle kommentarer (pr. 14. august 2007) på bloggen er gentaget nedenfor. Jeg har forsøgt at svare på de stillede spørgsmål. Også de kommentarer, hvor der er forslag til oplevelser, skal have tak. Jeg ville ønske, vi havde haft mere tid og kunne have nået at se noget mere af Australien, havde stoppet flere steder og set mere. Forslagene vil vi gemme i hatten til den næste tur.

Hilsen
Arne

- o -

Anonym har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Sikkert hjem med Qantas":

Hej til hele familien og velkommen tilbage til Danmark.

Vi rejser down under om godt 4 uger og har haft stor fornøjelse af at læse om jeres erfaringer og oplevelser.Vi skal køre 14 dage i et stort mobilhome og jeg er blevet i tvivl om hvor vi kan campere når det ikke er big4 pladser. Jeg har en forestilling om at der er flere oplevelser at komme efter når man bevæger sig lidt væk fra det "velfriserede". Gad vide hvilken bog om gratis campingpladser du har købt...?

Endnu engang tak for den formidling i har bidraget med.

Indsendt af Anonym den 14. august 2007 15:35

SVAR

Hej

Campingguide til gratis campingpladser i Australien

Bogen som jeg købte, hvor der er omtalt gratispladser i Australien, hedder ”Camps4 Australia Wide – The Ultimative guide for the budget conscious traveller”. Den findes både med og uden spiralryg. Min var 4. udgave med spiral og fra februar 2007. Tjek evt.
www.campsaustraliawide.com – Jeg så bogen hos rigtig mange boghandlere i Australien.

Med Camps4-bogen i forruden kommer I aldrig til at mangle et sted at holde. Ingen tvivl, jo længre væk I kommer fra storbyerne og det civiliserede, jo mere spændende og udfordrende kan turen blive. Havde beslutningen været min alene, så havde vi brugt mere tid i outbacken.

God tur
Arne


- o -

Anonym har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Overraskelser vi fik i Australien":

Tusind tak for din flotte – flotte rejsebeskrivelse. Vi er en familie på 2 voksne og 2 børn (13 og 11 år) der skal afsted d.10.10.07.til Australien. For første gang skal vi på så lang en rejse og så langt væk. Så vi prøver naturligvis at lære/læse så meget om Australien som muligt. Og her har dit indlæg på MyPlanet hjemmeside været utrolig dejligt og lærerigt at følge. Vi skal også rejse med MyPlanet og skal bo på nogle af de hoteller som i også har besøgt. Så det er dejligt at vide at det vi kommer ned til er okay! Tusind tak for din flotte beskrivelse...

Indsendt af Anonym den 9. august 2007 10:47

- o -

Anonym har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Brug og aflevering af vores Maui motorhome":

Hej Arne samt familie

Tusind tak for jeres meget spændende dagbog. Vi har fulgt jeres rejse med stor interesse, idet vi selv skal afsted 28 dec. i 3 mdr. til dette spændende land. Vi har printet dagbogen, og tager den med på vores ferie i næste uge, så vi kan læse den endnu engang. Vi har allerede fået flere idéer fra jer, til vores tur. Vi rejser også med MyPlanet, og glæder os til at stifte bekendtskabet med dem.

Venlig hilsen
Birthe og Carsten Duelund

Indsendt af Anonym den 8. august 2007 08:34

- o -

tomas har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Rusty Roo - Vores Maui Spirit 4 motorhome":

Jeg er vild for at læse videre. Vi skal på "samme" tur i januar hvor vi har 6 uger i Australien. Jeg havde dog satset på at turen fra Sydney til Cairns skulle vare 3 uger. Så skulle vi bruge de sidste 3 uger i Sydney hvor min søster bor.

Indsendt af tomas den 7. august 2007 16:20

- o -

Anonym har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "En mindeværdig dag på revet":

Hej igen

Tak for alle dine praktiske tal, det får vi helt sikkert glæde af. Endnu et spørgsmål, her på falderebet. Vi medbringer ikke den bærbare, men har du kendskab til, om man kan tilslutte en USB nøgle på BIG4-pladserne, så man kan sende et foto hjem?

Mange hilsner fra én der skal down under om 25 dage.
Ann

Indsendt af Anonym den 6. august 2007 15:31

SVAR

Hej Ann.

I kan sagtens klare jer uden bærbar PC. Der var internetcafeer i alle byer, og det kostede fra 1 dollar til 3 dollar pr. 20 minutter. På de fleste internetcafeer kunne vi også bruge en USB-nøgle.

På BIG4 campingpladserne havde de oftest enten trådløs netværk eller en internetkiost, en PC bygget ind i en sikret søjle. Der var ikke USB-porte på disse maskiner.

God tur.
Hilsen fra en desværre netop hjemkommet Australiensfarer.
Arne

- o -

Anonym har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Charterferie i Cairns":

Vi har vært i Australia med MyPlanet nesten samtidig med dere, men returnerte 22. juli og vi lengter tilbake. Ikke en dag har gått uten at jeg måtte lese din reisebeskrivelse. Et tips når du er i Cairns. Prøv restauranten Raw Prawns på Esplanade. De er dyktige på mat og behandler barn med glede. Din dagbok har gledet oss.

Indsendt af Anonym den 2. august 2007 15:00

- o -

jørgen larsen har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Charterferie i Cairns":

hej til jer alle.

I ønskes en rigtig god tur hjemover, vi glæder os til at høre mere om jeres tur down under. I holder vel et foredrag i venskabsforeningen på et tidspunkt, så pøj, pøj, for nu og tak for en glimrende rejsebeskrivelse.

Indsendt af jørgen larsen den 2. august 2007 01:29

SVAR

Hej Jørgen.

Om det bliver til traditionelle foredrag er jeg ikke sikker på, men jeg holder i hvert fald nogle ”minimøder”, hvor interesserede kan høre om vores erfaringer med at køre i motorhome i Australien. Minimøder er om et meget specifikt emne, det foregår på vores kontorer, der er max plads til 30 personer, og det foregår i dialog med tilhørerne. Når møderne er klar, vil de blive omtalt her på siden, på
www.myplanet.dk og i MyPlanets e-NyhedsBrev.

Hilsen
Arne


- o -

Ebbe har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Lest we forget – I bliver aldrig glemt":

Kære allesammen

Allerførst et STORT TILLYKKE til Asta og Alfred med fødselsdagene. Vi ønsker jer det allerbedste.

Vi glæder os til at høre om jeres oplevelser når I kommer hjem. Vi synes at det er sjovt at se billederne og meget er genkendeligt fra da vi selv var afsted for 10 år siden. Pas godt på jer selv og nyd resten af turen.

Allerkærligst
Dorthe og Ebbe & Co.

Indsendt af Ebbe den 31. juli 2007 18:38

- o -

Anonym har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Vejen til Undara":

Hej igen Arne og familie
Det er næsten som om vi kender jer. Vi nyder at læse jeres beretninger. Fra min tid i Brisbane var mosquito'er en plage. Har de plaget jer? Vi skal afsted om 1 md., skal vi have net med? Fortsat god tur.

Sommerhilsen
Ann

Indsendt af Anonym til den 29. juli 2007 10:12

SVAR

Kære Ann.

Myg og lignende var næsten ikke eksisterende. Min datter fik nogle få myggestik, men vi tog ingen forholdsregler, hverken net eller spray og på baggrund af vores tur er myg ikke værd at tale om.

Hilsen
Arne


- o -

Hej MyPlanet

Da vi har planer om at gøre netop den tur i mobilhome som Arne skriver dagbog om på Jeres hjemmeside, vil jeg høre om alle artiklerne bliver "udgivet". Ellers vil vi begynde at printe det ud fra nettet.

Venlig hilsen
Jytte Rievers

Kommentar sendt som e-mail sendt til MyPlanet. Sent: 26. juli 2007 19:28

SVAR

Kære Jytte.

Inden jeg tog af sted,havde jeg ikke skænket det en tanke at skrive en bog om Australien. Efterhånden som jeg fik skrevet mere og mere om turen,og jeg fik så positive tilbagemeldinger og kommentarer på bloggen, har jeg overvejet,om det kunne være en god ide. Det er dog ikke kun op til mig at afgøre.

Venlig hilsen
Arne

- o -

Anonym har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Rocky, Reef, Beef og Fast Food":

Hej med jer

Jeg skal endelig vise min mand en lille del af Australien. Jeg har selv boet/gået i skole i Brisbane i 1960'erne, så det er et længe ventet og stort ønske at gense. Vi starter i Sydney 3 dg., så med fly til Cairns 4 dg. og med Maui Motorhome Spirit 2 t/s kører vi til Brisbane. Vi har ligeledes planer om nogle dage på Fraser Island, og slutter af med, booket via MyPlanet, et par dage på O'Reilly's Rainforest. Vi har "kun" 31 dage (hele sept. 07), så vi har ligeledes måttet frasige en hel del. Jeg har printet jeres blog ud og så er der spændende læsning til aftenkaffen.

Du skriver om Akruba-hatten. Laves den også i læder? Kunne du evt. sende et foto, hvor du bærer den? Har I toilet og bad i Camperen? og er det ok at benytte? Fortsat god tur og vi glæder os til kommende beretningener.

Feriehilsen
Ann

Indsendt af Anonym den 24. juli 2007 09:37

SVAR

Hej Ann.

Den rigtige Akruba-hat laves kun i filt, men der findes mange andre hatte i læder/skind, bl.a. af kænguru. I Kuranda var udvalget enormt, og der er det muligt at finde noget for enhver smag.

Der var både toilet og bruser i vores Maui 4 autocamper, men fordi vi næsten altid boede på meget fine campingpladser, tog vi brusebad der. Toilettet brugte vi kun som nødtoilet til børnene, eller for at vi ikke skulle ud om natten. Men både brus og toilet fungerede fint og kunne sagtens benyttes.

Hilsen
Arne


- o -

C-klassen-BV-skole har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Rocky, Reef, Beef og Fast Food":

Hej med jer, det er vildt spændende at læse jeres blog. Jeg kørte sidste år selv turen fra Sydney til Cairns i et mobilhome fra Maui. Hele min rejse var arrangeret i samarbejde med MyPlanet, og det var alle pengene værd! Jeg får stadig deres nyhedsbreve, og det var her jeg lige faldt over jeres blog. Det er spændende at læse og gense noget af det jeg selv oplevede på min tur, og samtidig se/læse noget af det jeg ikke nåede at se. Jeg kørte 3938 km på min tur som varede i 25 dage. Jeg lavede også en blog, som jeg skrev til undervejs, det er bedre end 1000 postkort. Tjek den evt.http://www.jesperdownunder.blogspot.com/

Forsat god tur.
Med venlig hilsen
Jesper Jørgensen

Indsendt af C-klassen-BV-skole den 21. juli 2007 10:57

- o -

jørgen larsen har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "På fastlandet igen":

Hej Arne og familie

Spændende at følge med i jeres tur down under, vi var selv på østkysten af Australien i en lille camper fra Mauri, i 8 uger i okt. og nov. 2006.

Forsat god tur
MVH.
Elisa og Jørgen Larsen

Indsendt af jørgen larsen den 18. juli 2007 17:21

- o -

Anonym har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Rusty Roo - Vores Maui Spirit 4 motorhome":

...Også herfra skal lyde en rigtig god tur. Vi følger spændt jeres tur, da vi også, en familie på 5 rejser til Australiens østkyst i januar og skal kører i mobilhome i 6 uger.

Nordjyderne

Indsendt af Anonym den 13. juli 2007 21:29

- o -

Margit Jensen har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Vej til fortiden og alternative aussier":

Hej Arne.

Håber I har en dejlig tur. Jeg er lige kommet hjem fra min Aussie tur. Jeg har svømmet med hvalhajer! Du skrev aldrig hvad du syntes om din indkøbte Vegemite!? :o)

Hilsen Margit
MyPlanet

Indsendt af Margit Jensen den 11. juli 2007 14:44

- o -

Lars har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Hvorfor til Canberra?":

Helt enig i hvorfor Canberra ;-) Det er der vel ingen grund til at besøge, men det har sikkert været interessant nok for dig alligevel. Spændende at høre om din fabelagtige venstrekørsel, det måtte vi alle igennem. Husk at sprøjte jer godt med snake repellant..., og fortsat god tur.

Indsendt af Lars den 6. juli 2007 10:39

- o -

Anonym har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Rusty Roo - Vores Maui Spirit 4 motorhome":

Rigtig god fornøjelse på jeres tur. Vi vil følge jeres erfaringer med stor interesse, da vi selv (en familie på 5) skal afsted i september, og slet ikke har nogle erfaringer som campister i motorhome, og Australien er også et ukendt kontinent for os.

Indsendt af Anonym den 4. juli 2007 17:07

- o -

baf har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Vi tager til stranden - Manly Beach":

Hej Allesammen

Lad nu ikke "De kære små" gå for langt ud - der kunne være hajer.

De lidt bekymrede bedsteforældre
baf

Indsendt af baf den 2. juli 2007 15:16

- o -

Anonym har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Forslag til Australiens rejserute klar":

Lyder som en dejlig tur. Hvis i er til dyrebesøg, så er Steve Irwin zoo ved Brisbane et must. Og når i skal til Magnetic Island, så tag forbi YHA og spis brunch med koalaerne. Det var en kanon oplevelse og det eneste sted jeg oplevede i Australien, hvor du kunne holde en koala og ikke bare røre den.

God tur.

Indsendt af Anonym den 27. juni 2007 14:40

- o -

Lars Petz har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Forslag til Australiens rejserute klar":

Hejsa! Og god turVed Brisbane ligger der noget som hedder Lone Pine Park (koalaer)som helt klart vil være et hit specielt for børnene.

Lars Petz, Fredericia

Indsendt af Lars Petz den 20. juni 2007 17:03

- o -

Anonym har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Krise. Kun 80 kg med på ferie":

Hei !

Så er vi i samme spor. Vi er en norsk familie som reiser "down under" 24. juni. Vi er nå i pakkeprosessen sliter med prioritering. Kanskje vi treffes på veien. Vi skal ha motorhome fra Darwin til Uluru og flyr til Cairns. For så å avslutte i Brisbane og Fraser Island.

Vi gleder oss.

Indsendt af Anonym den 20. juni 2007 14:06

- o -

Trine har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Krise. Kun 80 kg med på ferie":
I skal forsøge at have lidt af det hele med herned. Vejret svinger meget og det kan både være vejr til shorts, men absolut også til tykke trøjer, specielt om aftenen. Australien er et af de smukkeste steder i verden jeg har været og det er helt klart en oplevelse værd!

Indsendt af Trine den 20. juni 2007 10:23

- o -

Fisker har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Vores rejse til Australien tager form":

Har I overvejet at tage en GPS tracker med?

Så kan I:
a) geotagge jeres digitale billeder
b) lægge hele ruten ind i Google Earth - med billeder og hele pivetøjet :)

/Fisker

Indsendt af Fisker den 23. maj 2007 23:02

SVAR

G´Day Fisker

Til denne tur havde jeg ikke overvejet det med geotracker, men det lyder spændende og som noget, jeg måske skulle overveje til kommende ture. Tak for tippet.

Hilsen
Arne

- o -

Anonym har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Hjælp. Hvad skal vi opleve i Australien?":
Jeg har sammenlagt tilbragt næsten 1 år i Australien af 2 omgange i 2000 og 2001. Udover de gode forslag, som der allerede er kommet, vil jeg foreslå følgende.En 3-4 dages sejltur ved The Whitsunday Islands på østkysten er simpelthen som paradis. Det hele er en fryd for øjet.Også en 3-4 dage på sandøen Fraiser Island, ligeledes på østkysten, er en sjov oplevelse. Det kan gøres på den primitive måde med telt og i 4WD, eller man kan vælge hotel og bus. Jeg har kun prøvet det første, og jeg tror helt klart også, at det er det sjoveste. Måske det kan være lidt svært med helt små børn i 4WD, da kørslen ofte er noget voldsom, og det gælder om at holde godt fast.Kakadu National Park i Northern Territory er også en dejlig oplevelse med vandfald og et rigt dyreliv.Juli er et godt tidspunkt at besøge disse nordlige egne, da der er mindst regn og ikke så varmt, som på andre tidspunkter.Håber I får en rigtig god tur. Jeg skal helt sikkert selv til Australien igen en dag.

Mange hilsner
Louise

Indsendt af Anonym den 15. maj 2007 11:17

- o -

Anonym har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Hjælp. Hvad skal vi opleve i Australien?":
Jeg har været i Australien 2 x 3 måneder og har været stort set hele landet rundt.

Jeg vil anbefale Tasmanien og Vestkysten, først og fremmest fordi der er langt færre turister end på østkysten og ved Alice Springs.Der vil være lidt køligt på Tasmanien i juli, men til gengæld kan I nyde synes af de snebeklædte bjerge. Det gamle fængsel ved Port Arthur er noget af det der virkelig gjorde indtryk på mig.Vestkysten har masser af seværdigheder og man har jo den smukke solnedgang over havet hver aften, og Ningaloo Reef er ganske fortrinligt, hvis man er til dykker eller snorkle ture. Sydney er et must-see, hvis I endnu ikke har været der.

Jeg har selv taget stop-over i Bangkok og vil egentlig ikke anbefale det, med mindre planerne er, at tage ud af byen! Skulle turen alligevel gå til Bangkok, vær så opmærksom på at langt de fleste taxa-chauffører eller tuk-tuk førere, har aftaler med diverse sælgere, og turen går sjældent direkte fra A til B, for chaufføren skal altid lige stoppe efter et eller andet, som tilfældigvis kan passe med, at du lige kan gå ind til skrædderen og få syet en kjole imens!Jeg håber i får en fantastisk tur down under. Det er jo et fantastisk land.

Med Venlig Hilsen
Charlotte

Indsendt af Anonym den 11. maj 2007 08:38

- o -

Anonym har efterladt en ny kommentar til dit indlæg "Hjælp. Hvad skal vi opleve i Australien?":
Vi var i Australien første gang i 1998 og var bl.a. i Alice Spring, hvorfra vi var på en campingsafari til Uluru og området deromkring. Vi boede å 3 forskellige campingpladser, og det var en enestående oplevelse at sove under åben himmel i en swagbag. Og det på trods af en udpræget araknafobi. Kan varmt anbefales.

Ligeledes turen i 2000 med 4WD med Pinnacles Tours fra Perth til, Monkey Mia, Shark Bay og andet. Vi boede bl.a. på farme i fåreklippernes kvarterer langt fra alting - det var en enestående oplevelse at bo så primitivt langt ude i ingenting. Sikke nogle solopgange/solnedgange og sikke en nattehimmel og maden over åben ild var himmelsk.Vi har været i Australien ialt 4 gange og har boet både primitivt og i yderste luksus, men de to ovenstående oplevelser står som noget særligt for os.

Mvh
Lilli og Ole

Indsendt af Anonym den 10. maj 2007 13:06

- o -

Ingen kommentarer: