torsdag, juli 19

Lonely Planet skuffer og en rigtig aussie mand

Inden vi forlod Bundaberg browsede vi lidt rundt i byen og fik suppleret op på ny litteratur, så vi havde læsestof til de næste dage af ferien. Jeg købte Brian Keenans “Four Quarters of Light. An Alaskan Journey.” 350 sider om Alaska. Jeg har en god ide om, hvor ferien går hen til næste år.

Lige nu handler det stadig om sandstrande i Australien. Vi kørte fra Bundaberg til Agnes Waters. Eneste stop på vejen var hos Jo’s Roadhouse. Rusty Roo var en sulten karl. Igen 75 liter. Denne gang for 93$. 1,249 dollar pr. liter diesel.
I Agnes Waters måtte vi konstatere, at selv Lonely Planet ikke altid er til at stole på. Men verden er jo ikke statisk. Agnes Water Caravan Park på Jeffrey Court, lige ned til vandet, var lukket og slukket. Campingpladsen var væk. Ryddet for at gøre plads til fremskridtet og nye moderne tider for Agnes Water. Sammen med Town of 1770 er den to af de mest attraktive små kystbyer i Queensland. Det har investorer også fået øje på. Nu bygges der resorts alle de steder, man kan. Om ti år har Agnes Water og Town of 1770 mistet deres uskyld og ligner Surfers og Noosa.

Vores andet valg efter LP var 1770 Camping Grounds, en lille fredfyldt plads også lige ved vandet. Der var ingen pladser med strøm. To nætter uden strøm var mere end vi lige kunne klare med alt det genopladelig elektronik, vi slæbte rundt på. Så af sted igen.
Tredje valg var Captain Cook Holiday Village. Først sagde manden i receptionen: ”No, sorry.” Øjeblikket efter var der plads. Vi fik en plads med strøm og kunne få ladet batterierne op. Fra campingpladsen var der en 900 meter ujævn vej ned til stranden på østsiden af halvøen ved Town of 1770. Den tog vi og tilbragte et par timer på stranden. Det var mere en strand, som vi kendte dem hjemmefra. Ikke den hvide finkornede sandstrand, som vi var blevet vant til.
Town of 1770 var det andet sted i Australien, hvor kaptajn Cook gik i land efter det første i Botany Bay. Det skete den 24. maj 1770. Derfor byens noget specielle navn.

Mig og Vegemite
Jeg var jo i Australien, så jeg havde som tidligere beskrevet købt et glas Vegemite. Hver morgen fik jeg et stykke toast med Vegemite. Jeg følte mig snart som en rigtig australsk macho outback guy. ”Hi mate. How ya’ doin?” og ”G’Day mate” slags fyr.
Skal jeg være ærlig, så købte jeg jo kun et lille glas med Vegemite. Små skridt. Alt slags begyndelse kan være svær. Hver morgen spiste jeg lidt Vegemite. Bare et lille stykke på toast. På størrelse med en lillefinger. Ja, en lillefingernegl. Det smagte nu ikke så slemt, som jeg havde frygtet, efter det jeg havde hørt. Jeg kender en australier i Danmark, som spiser det. Frivilligt. Han ser ud til at leve fint og være sund og rask, så jeg fortsatte med en bid brød og vegemite hver morgen.

Fakta – Tirsdag den 17. juli
Oplevelser: Town of 1770, Agnes Water.
Rute: Bundaberg – Highway #16 – Jo’s Roadhouse – Agnes Water – Town of 1770.
Kørte kilometer: 147.
Overnatning: Captain Cook Holiday Village, 384 Captain Cook Dr, Town of Seventeen Seventy. 33$.
GPS koord. S24.182861 E151.885935

Ingen kommentarer: