mandag, juli 9

Sol, sand, strand og surfere

Australien er et udendørsland. Vejret indbyder til det hele året, og australierne lever og dyrker en udendørskultur. De er ude så meget som muligt og gerne hele året. Og de er friske om morgenen. Jeg kan godt forstå hvorfor. De mange sangstemmer begynder, når det først lys rammer landet. Når solen står op, står fuglene op. Det betyder, at papegøjerne synger.
Vi blev vækket af de rød-grønne lorikeets-papegøjer. Da vi kom ud af motorhomet stod tre kænguruer og kiggede på os. Faktisk fem kænguruer, da de to havde ”joeys”, babyer, i deres punge. Kænguruerne græssede mellem palmetræerne. Det var ikke de første kænguruer, vi så i det fri. Men de andre, ved Canberra og ved Dorrigo, havde alle været døde. ”Road Kill” som lå i vejkanten. Overalt i Australien var der gule skilte, som advarede mod springende kænguruer. Og med god grund. Siden søndag, på seks dage, havde vi set tolv døde kænguruer i vejkanten.

Lorikeet-papegøjerne kom helt tæt på os. Der var tyve eller flere. De virkede næsten tamme. Det var muligt at håndfodre de søde fugle. Det var underligt for os at stå mellem dyr, som vi derhjemme kun ser i zoologiske haver.

Efter at have hilst på fugle, kænguruer, gået morgentur og fået spillet bold, forlod vi Darlington campingpladsen og fortsatte vores tur ad kysten mod nord. Hele området ud til Yamba virkede som en gammel sump og vådområde. På markerne blev der dyrket sukkerrør. Enkelte steder var de igang med at høste, og ved Maclean ved Pacific Highway lå en sukkerfabrik.
Ved Yamba stoppede vi ved stranden. En af mange sandstrande som omringer byen på tre sider. Endnu et australsk paradis for bodysurfere. Vi holdt på parkeringspladsen ved ”Main Beach” og fik vores frokost. Mens vi spiste, gik flere familier forbi os. De var på vej til stranden og havet med deres surfsboards. Yamba er med sine godt 6.000 indbyggere ganske charmerende; også den lille havn med fiskebådene.
Allerede klokken 15.00 var vi tjekket ind på Big4 Yamba - Clarence Coast Resort, så børnene fik tid til at bruge den store hoppepude. Vi fik tid til at undersøge pladsen. Gik en tur til vandet og studerede de mange kænguruer, som græssede på campingpladsens store græsarealer. Klokken 18.00 var det mørkt, og vi trak os tilbage i motorhomet. Det var tid til aftensmad, kortspil og godnathistorie.
Vi har taget en klassiker med. En bog vi voksne også er vokset op med. De 5 og skatteøen. En god måde at slutte en god feriedag. Vi klarede os fint uden TV og DVD, og jeg synes nu heller ikke, at de små overdrev brugen af deres Nintendo.
Fakta – Lørdag den 7. juli
Oplevelser: Kænguruer og fugle på campingpladsen. Strandene ved Yamba.
Rute: Darlington Beach resort – Pacific Highway #1 – Grafton – Pacific Highway # 1 - Yamba Main Beach –Big4 Yamba.
Kørte kilometer: 146.
Overnatning: Big4 Yamba - Clarence Coast Resort, O’Keefe’s Lane, Palmers Island. 44,10. WiFi Net4. Det var gratis at bruge campingpladsens fire Play Station 2 maskiner.