torsdag, juli 26

Lest we forget – I bliver aldrig glemt

Oprindeligt stod der et rigtigt tysk maskingevær fra Første Verdenskrig i Brandon. Et våben erobret af 14. bataljon AIF ved Villiers Bretonneux i Frankrig den 28. april 1918. Der går rygter om, at maskingeværet blev fjernet, da japanerne under Anden Verdenskrig nærmere sig Australien. Det blev gravet ned, så våbenet ikke skulle falde i fjendens hænder. Et andet rygte vil vide, at det blev stjålet. Hvor det er, og hvad der er sket, er en godt bevaret hemmelighed. Nogle mener, at våbenet blev smeltet om på Delta Iron Works som en del af den store efterspørgsel efter jern under krigen.
”In memory of the men of Brandon who fell in the Great War. 1914-1918. They sacrificed all for us”.

Det oprindelige mindesmærke blev rejst i september 1924. Den nye bronzeskulptur fra 2006 viser en australsk soldat fra Første Verdenskrig på vej væk med et tildækket maskingevær a la det, der tidligere stod i Brandon. Skulpturen er en gave fra Delta Iron Works til byen. Fra Bowen via Brandon fortsatte vi de 200 kilometer til Townsville.

Townsville
Med 150.000 indbyggere er Townsville den største by i det nordlige Queensland. Fra udkanten af byen og til centrum kørte vi via en 10 kilometer lang og meget bred vej med servicebutikker langs fortorvene. Byens folk er en sammensætning af studerende ved James Cook-universitetet, militærfolk fra basen, aboriginere, som var her først, og så turister, der venter på at komme til Magnetic Island.

Vi parkerede motorhomet på Flinders Street, lige inden Flinders Street Mall, Townsvilles gågade. Tættere på og vi havde holdt i gågaden. Selv med legepladser og palmer virkede gågaden lidt kedelig. Lidt Herning-agtig. Enkelte tomme butikker med ”For Sale” skilte i vinduet gjorde ikke indtrykket bedre. Gågaden virkede bare ikke tiltrækkende på os. Butikkerne var kedelige og uinspirerende. Vi havde ikke lyst til at bruge penge, så noget måtte der være galt. Måske var vi mættet af indtryk?
Vi fortsatte ned af gaden og faldt over myrestatuen. Den stod lige på hjørnet af Flinders Street East og Denham Street. Modsat The Brewery men på samme side som den gode isbutik med rigtig australsk is, stod Mike Taylors ”Anthills” fra 2004. To statuer over alle de ting vi menneske-myrer samler.
Lidt længere nede ad Flinders Street East stod to stole. Vi fortsatte ad Flinders Street East gennem det gamle havnekvarter forbi to af byens og det nordlige Queensland bedste museer Reef HQ og Museum of Tropical North Queensland. Forbi Queens Hotel og Custom House. Begge bygget i begyndelsen af 1900-tallet. Vi var ved The Strand, byens stolthed, med Anzac-park, legepladser, springvand og swimmingpools. Altsammen lige ned til vandet og marinaen.
Alle byer i Australien, store som små, mindes deres døde fra krigene. Alle byer har et Anzac mindesmærke. En tradition der begyndte efter Første Verdenskrig. Anzac er en forkortelse for Australien New Zealand Army Corps. I Townsvilles Anzac-park og Garden of Remembrance fandt vi flere mindesmærker over faldne i Australiens krige.
”Erected to the glorious memory of the brave men and boys of Townsville who gave their lives in the Great War 1914-1918.”

“The Moments pass, but never shall die
The Memory of our honoured dead
Who, marching whither Duty led,
With Death met Immortality.”

“The Names of Those who paid the Price
For us, and for the Land we love,
Be Beacon-fires to all who move
On lowlier ways of sacrifice.”
P.F.Rowland.
Hytter på BIG4 campingpladsen.

Vi gik gennem byen tilbage mod vores motorhome. Stoppede igen ved myrestatuerne og gik ind og fik en is. Det var blevet BIG4 tid. Tid for BIG4 Walkabout Palms Tourist Park i udkanten af Townsville. Vi havde købt lidt kylling og en steak for at prøve en ”barbie” på campingpladsen. På næsten alle campingpladser og i mange parker så vi ”barbies”, gasopvarmede BBQ-grill. Ofte var de gratis at bruge.
I træerne ved vores campingplads sad de regnbuefarvede lorikeet papagøjer.

Fakta – Tirsdag den 24. juli
Oplevelser: Lest we forget mindesmærke i Brandon, Townsville.
Rute: Bowen – Bruce Highway #1 – Ayr – Townsville.
Kørte kilometer: 232.
Overnatning: BIG4 Walkabout Palms Tourist Park, 6 University Road, Wulguru, Townsville. 37,80$ for en overnatning. 1 Time og 40 min trådløs netværk for 10$.