tirsdag, august 14

Australien retur. Hvordan med jetlag?

Selvom jeg er rejsevant, så giver en rejse om på den anden side af jorden mig lidt forstyrrelse i døgnrytmerne. Specielt denne gang, hvor børnene på 5 og 7 år var med, og hvor vi som familie skulle få soverytmerne til at passe sammen.

Ud til Australien med ophold i Singapore
På rejsen ud til Australien valgte vi at gøre ophold i Singapore. To nætter blev vi i byen. Vi ankom til Singapore kl. 18.00 lokal tid, holdt os vågne til midnat og sov til kl. 10.00.

Dag 1 i Singapore havde vi bestilt en halvdags sightseeingtur om eftermiddagen, og så tog vi i Night Safari i den zoologisk have om aftenen. Igen sent i seng og vi sov længe dag 2.

Sent om aftenen dag 2 skulle vi flyve videre fra Singapore til Sydney, hvor vi ankom tidligt om morgenen. Vi tog ind på hotellet, fik vores værelse og fik sovet et par timer. Derefter gik vi ud og fik de første oplevelser i Sydney. Efter den første nat i Sydney stod vi først op til middag. Til gengæld var vi alle fire rimeligt udhvilede og klar til at erobre byen.
Hvordan med jetlag, når du rejser til AustralienIndtryk fra Sydney.

Hjem fra Australien uden ophold
Hjemturen var uden ophold i Asien. 40 timer fra vi forlod hotellet i Cairns og til vi stod i Holstebro. Børnene klarede turen fantastisk flot. De sov en smule fra Singapore til Frankfurt, men klarede hele togturen fra København og til det jyske uden at sove.

Efter den første nat hjemme stod børnene op kl. 04.00. Herefter blev der lagt en halv time på deres søvn for hver dag. Så efter fem dage var de tilbage på det ”normale” med at stå op mellem kl. 06.00 og 07.00.

For os virkede det klart som en meget god ide på udrejsen til Australien at gøre ophold i Singapore.

Sådan forsøger jeg at undgå jetlag
En rejse til Australien (eller Canada / USA) kan selvfølgelig mærkes på kroppen, men jeg har personligt aldrig været hårdt plaget af jetlag. Hverken når jeg rejser ud eller hjem. Jeg har nogle enkelte regler, som jeg prøver at overholder, og det ser ud til at virke for mig.

Jeg...
...rejser altid i behageligt og løst tøj.
...undgår kaffe, te, øl og spiritus under flyrejsen.
...forsøger at bevæge mig meget, mens jeg er undervejs. Op og går rundt i kabinen. Hen til toilettet. Som det nu er muligt.
...forsøger at få slappet af / sovet undervejs.
...drikker meget vand, da luften i flyenes kabiner ofte er meget tør.
…indretter mig med det samme til lokal tid. Selvom det nogle gange kan være hårdt. Ikke noget med at sove midt på dagen.

Når ungerne er med, er tempoet altid tilpasset dem og deres rytmer. Der kommer intet godt ud af at presse børn. Det skal være ferie, og det skal være sjovt.

Ingen kommentarer: