lørdag, august 4

En mindeværdig dag på revet

Badetøj, håndklæder, solcreme, hatte og solbriller. Det var alt, hvad vi havde brug for på vores tur med Ocean Spirit II til Great Barrier Reef. Hjemmefra havde vi bestilt den sidste store oplevelse på vores seks uger lange Australiens rejse. Det vi skulle rejse hjem med, og som ville være frisk i vores erindring. En tur ud til verdens største levende organisme, det over 2.000 kilometer lange Great Barrier Reef, der følger Queensland kyst fra Gladstone i syd til Cape York i nord. Revet er længere end den kinesiske mur og større end England. Det næstlængste rev er Belize Barrier Reef med 290 km.

Great Barrier Reef er det eneste levende, som kan ses fra rummet og ligger som et hvidt ar gennem Stillehavets blå vand. Great Barrier Reef Marine Park består af 2.900 mindre rev, et utal af øer og sandbanker.
Rejser til Great Barrier Reef, Queensland, AustralienDer er mange måder og steder at se Great Barrier Reef. Vi havde af flere grunde valgt Cairns. Det var sidste stop på vores tur, revet er relativt tæt på kysten, og vi ville gerne snorkle direkte fra en strand. Perfekt for børn, og for dem der har deres første snorkletur på revet. Begge børnene havde aldrig prøvet at snorkle. Vi havde hjemmefra forberedt os mentalt og de seneste dage svømmet med dykkermaske og snorkel i svømmebassinet på Cairns Coconut Caravan Resort. Alligevel så kan det at snorkle henover koraller og se farvestrålende fisk så tæt på være rimelig skræmmende og kræve lidt tilvending.
Rejser til Great Barrier Reef, Queensland, Australien

Vi blev hentet på Cairns Colonial Club kl. 07.30 og kørt ned til havnen i Cairns. Her var der mange hektiske aktiviteter. Mange både var ved at blve gjort klart til ture ud på revet. Vi gik ned af ”the main jetty” og til venstre, hvor katamaranen Ocean Spirit II ventede. Det store flotte sejlskib har plads til 150 gæster. Der er masser af plads om bord og et stort antal personale (forholdet er 1 til 9 ift. gæster) til at hjælpe med alting, så der var ingen ventetid.

Vi kom ombord på båden og fik kaffe og te. Katamaranen lagde fra kaj kl. 08.30. På vejen ud fra havnen og ud mod Michaelmas Cay fik vi gennemgået sikkerhedsprocedurerne. Herefter blev vi præsenteret for dagens muligheder for oplevelser:
Semi-sub tur med båd med glasbund,
snorkeling undervisning,
snorkeling,
introduktion til dykning,
dykning,
snorkeling med marinebiolog,
guidet tur om Michaelmas Cay.

Vi havde fire timer ved Michaelmas Cay, men skulle alligevel prioritere vores tid.

Sidste år var jeg alene af sted på samme tur og valgte en gratis introduktion til dykning og to betalende dyk, et før frokost og et efter. Det var fantastisk og en for mig grænseoverskridende oplevelse.

Inden vi kom ud til Michaelmas Cay havde vi fundet dykkerbriller, snorkel, svømmefødder og wetsuits.
Rejser til Great Barrier Reef, Queensland, Australien
Vi valgte et program, og vores dag blev som følgende:
Rejser til Great Barrier Reef, Queensland, Australien10.30 Ocean Spirit II kom til Michaelmas Cay. Allerede da vi kom til Michaelmas Cay så vi de første fisk i vandet.
Rejser til Great Barrier Reef, Queensland, Australien11.00 Tur i semi-sub. En båd med glasbund. Marinebiologen David gav en god introduktion til revet, korallerne, fiskene og havskildpadderne, som vi så seks af.
Rejser til Great Barrier Reef, Queensland, Australien
11.45 Den mest overdådige varme og kolde buffet blev serveret. Der var masser af mad fra havet, frugt, pasta og alt, vi kunne ønske. Enestående ”all you can eat buffet”. Alt maden var lavet af kokke ombord på båden.
Iført wetsuits var vi klar til at snorkle.

12.30 Afgang med den lille taxibåd ind til stranden. Vores wetsuits holdt os varme, og i halvanden time snorklede vi rundt i vandkanten og de fem meter ud til revet. Børnene så revet gennem dykkerbriller, og Bettina og jeg tog på skift ture ud over korallerne, som kun var en halv meter under os. Fisk i gule, sorte, orange og blå farver svømmede omkring os. Der var kuffertstore muslinger med indvendig bordeaufarvet plys.
Rejser til Great Barrier Reef, Queensland, AustralienRejser til Great Barrier Reef, Queensland, Australien
Rejser til Great Barrier Reef, Queensland, Australien
14.15 Vi kom med den sidste taxibåd tilbage til Ocean Spirit. Personalet gjorde klart skib, mens vi varmede os med kaffe og te og nybagt kage

Michaelmas Cay
Michaelmas Cay National Park er en lille sandbanke på den vestlige side af Michaelmas Reef cirka 40 kilometer nordøst for Cairns. Øen hæver sig kun nogle få meter over havet og er i den centrale del dækket af græsser og lavtgroende planter, som egner sig fortræffeligt som habitat for tusindvis af fugle, som bygger rede på jorden.

Øen er skabt af lettere groft, men blødt koralsand, som er nedbrudt fra korallerne. Planterne på øen gør den rimelig stabil, og den flytter sig ”kun” cirka en meter om året. Nordpå.
Der er registreret 14 forskellige slags havfugle på Michaelmas Cay, hvoraf seks af arterne bygger rede på øen. I sommermånederne kan der være op til 30.000 fugle på øen. Derfor er det kun en lille del af sandstranden, som vi måtte bruge. Resten er et fuglereservat, hvor der var adgang forbudt. Et reb viste grænsen, vi ikke måtte overskride.

På vej tilbage til Cairns blev der sat sejl, og den store katamaran blev til et rigtigt sejlskib, og vi fik et glas muserende australsk vin til at slutte dagen af med, mens en fra personalet underholdt med sang og guitar i salonen.
Rejser til Great Barrier Reef, Queensland, Australien
Da vi nærmede os Cairns, kunne vi se de andre både komme tilbage fra deres ture til revet. Som en vifte, der blev mindre, endte de mange både i havnen.

Præcis klokken 17.00 lagde vi til kaj i Cairns, og personalet stod på kajen for at sige farvel. Turen med Ocean Spirit havde været fantastisk. En rigtig god luksus tur, og Michaelmas Cay er perfekt for børn og folk, som snorkler for første gang. På nær 5$ for wetsuits og prisen for at dykke, var alt inkluderet i prisen. Det var hver en krone værd. Det var en mindeværdig dag på revet og en god oplevelse at slutte vores Australiens tur af med.

Fakta – Fredag den 3. august
Oplevelser: Great Barrier Reef, Michaelmas Cay, semi-sub tur, snorkling, sejlturen, hele dagen.
Rute: Cairns Colonial Club – Cairns Jetty – Ocean Spirit II – Michaelmas Cay - Ocean Spirit II – Cairns Jetty - Cairns Colonial Club.
Overnatning: Cairns Colonial Club, 18-26 Cannon Street, Cairns.