onsdag, juli 18

På fastlandet igen

De første solstråler ramte vinduet på vores hotelværelse på Kingfisher Bay klokken 06.36. Det var tid til at pakke og forlade det dejlige resort og herlige Fraser Island. Vi skulle tilbage til fastlandet med båden kl. 10.30. Vi skulle sige farvel til øen Fraser Island.

Vi havde haft nogle gode dage på Fraser Island, men vi var alle glade for at se Rusty Roo igen. Motorhomeferie og campingpladser er perfekt som familieferie. Vores motorhome havde holdt parkeret på en sikker parkeringsplads, mens vi havde været på Fraser Island. Vi skulle fra kajen gå de hundrede meter til det indhegnede parkeringsområde. $32 havde det kostet fra fredag til mandag at få nogle til at se efter motorhomet. Intet var sket. Helt uskadt stod det mellem to andre motorhomes og ventede. På vej ud af Hervey Bay fik vi handlet ind i Woolies, så vi var klar til den åbne landevej.
Grand Hotel i Childers.

Hole in the wall bottle shop.
Drive thru bottle shop i Childers.

Efter en god time stoppede vi for en kort gåtur i Childers inden vi fortsatte til Bundaberg. Landskabet mellem Childers og Bundaberg var fladt. De sidste tyve kilometer før vi nåede Bundaberg, kørte vi gennem uendelige sukkerrørsmarker. Kilometer efter kilometer var der kun sukkerrør på begge sider af vejen, og her betyder det rom. Markerne var kun afbrudt af jernbanespor. De bruges til transporten af sukkerrørene ind til fabrikken. Der hvor de siden november 1888 har lavet Bundaberg rom. Byens stolthed er rom og Hinkler, og så er Bundaberg der, hvor revet begynder.
”Bundys” første industri var et savværk, som åbnede i 1868, men efter nogle år var der ingen træer i området. Så blev det til majsmarker, senere sukkerrør, som nu er helt dominerende.
Jeg lærte i Bundaberg, at sukker laves af saften fra tropisk græs – sukkerrør. I Australien dyrkes der sukkerrør på østkysten af Queensland, i det nordøstlige New South Wales og så et mindre område i Western Australia. Sukkerrørene kræver meget sol, frodig jord og meget vand. Sukkeret bliver til i planternes blade og bliver herefter naturligt lagret som væske i stammen (sukkerrøret).

Udover rom er byens anden stolthed Bert Hinkler, der blev født i Bundaberg i 1892. Tyve år senere eksperimenterede han med hjemmebyggede svævefly. Han gjorde Australien og Bundaberg stolt, da han som den første fløj solo fra England til Australien i 1928. I 1933 døde han i et flystyrt i Italien. Bert Hinkler boede i England, og dedikerede folk i Bundaberg har købt Hinklers engelske hus og sten for sten fragtet det til Australien og genopført det i Bundaberg. Australien er en del af den nye verden og skaber sin historie ved at hente den i den gamle verden.

I Bundaberg, nede ved Burnett River som deler byen i to, fandt vi Alexandra Park, hvor der var en lille afdeling med dyr. De havde wallabies, emuer, påfugle og et utal af papegøjer. Der var store områder med græs og en rund musiktribune fra begyndelsen af 1900-tallet.
Vi blev afvist
For første gang blev vi afvist ved en campingplads. Og så ved en Big4! Det var et nederlag. Den venlige mand i receptionen på Big4 Cane Village i Bundaberg kunne ikke hjælpe med en plads, hverken med eller uden strøm. Men han tilbød straks at ringe rundt på de andre pladser i byen. Flere opkald. Flere pladser meldte alt udsolgt. Det var ”snowbirds” fra Melbourne området, som søger nordpå til Cairns, og på deres vej er et stop i Bundaberg meget populært. Endnu et opkald. Denne gang til Glenlodge. Vi var heldige. De havde plads, men uden strøm. Det gik også fint uden el.

Fakta – Mandag den 16. juli
Oplevelser: Childers, Bundaberg.
Tip: Bestil campingpladserne i forvejen. Evt. dagen før eller samme morgen.
Rute: Hervey Bay – Bruce Highway – Childers – Highway #3 – Bundaberg.
Kørte kilometer: 145.
Overnatning: Glenlodge Caravan Village, 321 Goodwood Road, Bundaberg. 27,50$.
GPS koord. S24.905636 E152.36705

1 kommentar:

jørgen larsen sagde ...

Hej Arne og familie

Spændende at følge med i jeres tur downunder, vi var selv på østkysten af Australien i en lille camper fra Mauri, i 8 uger i okt. og nov. 2006.
Forsat god tur
MVH. Elisa og Jørgen larsen