onsdag, juli 25

Whitehaven Beach – ikke bare endnu en strand, men stranden

”Det er ligesom som mel”, lød det fra Alfred. Både Asta og Alfred stod med fødderne i sandet på Whitehaven Beach og kiggede ned. ”Det er ikke sand, men bagepulver”, supplerede Asta. Det var ikke sand. Det var mindre, tyndere og finere. Det var som silt. Det var som mel. Helt hvidt og fint. Det var med den bedste følelse, at vi alle fire borede fødderne dybt ned i sandet på Whitehaven Beach.
Vi havde bestilt en tur ud til Whitsundays øerne ud for Airlie Beach. Inden vi kunne nyde en af verdens bedste strande, havde vi lige snorklet over nogle koraller og gået en kortere tur til Hill Inlet lookout.

Turen ud
Vi sejlede med Reef Jet fra Airlie Beach klokken 08.15 med kurs mod The Whitsundays. Det var en ”rough day” på havet. Store bølger slog med jetbåden, der havde plads til 65 gæster. Det var en af den slags ture, hvor vi det ene øjeblik, når vi kiggede ud af vinduerne, kun så havet og det næste øjeblik kun så himlen. Havet, så himlen. Vand, så skyerne. Sådan gik det den første time, til vi sejlede mellem Hook Island og Whitsunday Island. På østsiden af Whitsunday Island ligger Border Island. Her havde John, kaptajen på vores båd, fundet en stille bugt, hvor vi i ly for de høje bølger kunne snorkle en time over koraller og kigge på fisk.

Min første snorkelingtur
Efter jeg lige først skulle have pulsen ned og blive fortrolig med tanken om at trække luft gennem et forstørret sugerør og hele tiden have hovedet under vand, så følte jeg det som at svømme rundt i et akvarie. Jeg har ikke siden drengeårene, hvor jeg stod med næsen mod dyrehandlerens vindue og kiggede på akvarier, været så tæt på tropiske fisk. Det var som at blive en del af børnenes ”Find Nemo” film. Nu var det bare ikke længere animation og tegninger, men rigtige fisk, der svømmede rundt om mig, mens jeg snorklede på en halv meter vand. Jeg var kun 50 meter fra kysten af Border Island. Når jeg svømmede længere væk fra kysten, blev der dybere og længere ned til korallerne. Pludselig. Uden varsel. Første gang blev jeg noget forskrækket, korallerne forsvandt og havet var bare blåt, så langt som jeg kunne se. Mere end ti meter til bunden.

Gåtur til Hill Inlet Lookout
Efter vi var færdige med at snorkle, sejlede vi til Whitsunday, den største af øerne i Whitsundays-gruppen af 74 øer. Vi skulle gå den korte, mindre end en kilometer lange tur op til Hill Inlet Lookout. Vi gik gennem tæt skov for at komme op til udsigtspunktet. Herfra var der den mest fantastiske udsigt til Hill Inlet og Whitehaven Beach. Nede på stranden kunne vi se små tænkstikmennesker gå rundt på et hvidt stykke papir. Det var den fineste hvide sandstrand. Stranden virkede uvirkelig. Den seks kilometer lange Whitehaven Beach var hvid som kridt. Svært at få kameraet til at fokusere og fange den rigtige sandhvide farve.
Vi blev sejlet tilbage til den store båd i en lille gummibåd. Da vi gik om bord for at få frokost, stak en havskildpadde lige hovedet op og sagde goddag. Vi så først en mørkere grøn plet i det turkiskfarvede vand. En plet som blev større og større, og pludselig kom et lille hoved, som et periskop, op for at trække luft og forsvandt igen ned i dybet. I havet ved Whitsundays så vi også hvaler komme op til havoverfladen og lave deres karakteriske vink med halen.
Whitehaven Beach
Jetbåden lagde til direkte ved stranden. Vi skulle bare springe i vand til maven og gå fem meter for at være på stranden. Vi badede på verdens bedste strand. Når rejsemagasinerne skal finde de bedste strande i verden, så er Whitehaven altid mellem de ti udvalgte. Med god grund. Det var som paradis, og vi brugte en time på at bade, løbe op i sandet, rundt med bare fødder og nyde det bløde sand og ud i vandet igen, hvor bunden også var det hvide sand.

Mødte dansk familie
På turen mødte vi en dansk familie. Bedsteforældre, forældre og to piger på fire og otte på motorhometur fra Cairns til Brisbane. De boede sjovt nok på samme BIG4 campingplads som os, så da vi kom tilbage fra turen, legede børnene sammen. De nød alle fire at have nogle danske børn at lege med. Vi voksne delte nogle XXXX og udvekslede erfaringer. De syntes, at vejret var noget koldt i Airlie Beach, og vi havde den modsatte opfattelse.

Ingen tvivl. Det var bedst at køre fra syd mod nord og få bedre vejr for hver kilometer. I år måske vigtigere end ellers, da Australien efter sigende har den koldeste vinter i 40 år. Vi taler stadig om solskin, temperaturer på mellem 20 og 25 grader, nattetemperatur over 15 grader og vandtemperatur på 21 grader. Kald lige det koldt, men det er det efter den målestok de bruger i Queensland.

Fakta – Søndag den 22. juli
Oplevelser
: Tur til Whitsundays, snokeling ved Cataran Bay ved Border Island, gåtur op til lookout over Hill Inlet og Whitehaven Beach, svømme i det turkisfarvede vand ved Whitehaven Beach og nyde solen på stranden.
Tip: Husk solhat og solcream. Solen virker voldsom i det hvide sand på Whitehaven Beach.
Rute: BIG4 Airlie Cove. - Airlie Beach Marina – BIG4 Airlie Cove.
Kørte kilometer: 6.
Overnatning: BIG4 Airlie Cove Resort Van Park, Shute Habour Road, Airlie Beach. 36$ for en nat. Internetkiosk. 8$ for en time.