onsdag, august 1

Fra Undara til Cairns

Vejen gennem bjergene til kysten. Vi forlod Undara og outbacken for igen at søge mod kysten og Cairns. Først skulle vi dog lige over en bjergkæde, som skiller kysten og indlandet. Min overraskelse fra tidligere med de smalle veje var stadig intakt, da vi kørte mod øst. Det var utroligt. En campingnabo fortalte, at Queensland har de dårligste veje i hele Australien. Selv vejene i Western Australia og Broome-området er meget bedre. Kennedy Highway, der forbinder Undara med kysten, er også kun godt tre meter asfalt, men denne gang med mindst to til toenhalv meter rødt grus/ral i siderne. Det var jo en highway. Hastighedsbegrænsningen var igen 100 kilometer i timen.
Fra Undara til Cairns, Queensland, Australien

Fra Undara til Cairns, Queensland, AustralienFra Undara til Cairns, Queensland, Australien
Ligesom på turen til Undara mødte vi på Kennedy Highway næsten ingen biler, og dem vi mødte var med en enkelt undtagelse firehjulstrækkere. Igen en ting som undrer mig. Vi så næsten ingen amerikanske biler. En Dodge 4x4 pick-up, en Chevy 4x4 pick-up og så et dusin Jeeps. Det var det hele på en måned. Der var heller ingen franske, spanske og italienske biler. Tyske og japanske og den australske Holden dominerede gadebilledet totalt. Alle firehjulstrækkere var enten Toyato eller Nissan.

Væk fra byerne var det mest typiske køretøj vi mødte en Toyota Landcruiser med snorkel. Når vi rejser gennem Australien i deres vinterhalvår, hvor det ikke regner så meget, virker det voldsomt, at det skulle være nødvendigt med den form for undervandsbil, der kan køre gennem brusende floder. Når vi bemærkede de brede kanaler/kloarker, de brede kloark-riste, hvor et cykelhjul vil sidde fast og de mange skilte med flooded road og 4x4 biler med snorkel, så gav det et billede af regnmængden, der kan komme i regntiden i januar, februar og marts.

Australien er et stort land. En halv gang større end Europa. Australien er verdens femte største land i areal (efter Rusland, Canada, Kina, USA og Brasilien). Der er mange kilometer landevej at asfaltere og vedligeholde. Australien har 810.000 kilometer vej (Danmark har 72.000). Mindre end halvdelen af Australiens veje er asfalteret. Kun 337.000 kilometer. De resterende 474.000 kilometer veje er såkaldte unsealed. Det vil sige grusveje.

Efter at have kørt gennem bush-landskab og fornemmet outbacken forstår jeg bedre, hvem australierne er. De må være eventyrere. De første nybyggere i landet måtte bryde grænser. Lave veje, hvor ingen veje var. Dyrke landbrug, hvor der kun havde været bush. Det må have krævet mod og gå-på-mod og har helt sikkert været med til at skabe den specielle aussie ånd, venlighed og åbenhed mod andre.
Fra Undara til Cairns, Queensland, AustralienDet hyppigste dyr vi så på vores månedslange motorhometur var køer. Queensland var fyldt med køer. Bahmanns køer som kan klare varmen.

Australien er næsten så langt væk fra Danmark, som det er muligt at komme. Australierne er anderledes end vi danskere. De er specielle. Deres brug af det engelske sprog er noget specielt. De forkorter alt. Der kræver lige nogle dage at vænne sig til dialekten, som tales Down Under. Herefter bruger vi turister resten af tiden på at forstå forkortelserne.

En ting, der igen og igen overraskede mig og min familie, er australierens venlighed – aussie friendliness. Det er en hård kamp at komme igennem en dag uden at tale med en australier. De ser dig i øjnene. De hilser. De spørger hvordan det går. Hvor er du fra? Hvor er du på vej hen? På campingpladsen. Når der hentes vand. På toilettet. På tankstationen. På parkeringspladsen. I butikkerne. Overalt vil de tale.
Fra Undara til Cairns, Queensland, AustralienBIG4 Atherton Woodlands Tourist Park i Atherton.

Det skete igen i Undara. Vi skulle af sted fra campingpladsen ved Undara, og jeg skulle ”bare” lige have rullet de 15 meter 220 volt ledning ind. Jeg stod med ryggen til nabopladsen, og alligevel begyndte naboen at snakke. Vi var klar til at køre. Ungerne ventede på, vi skulle af sted. Naboen, en australsk "snowbird" fra Melbourne (Mexicans bliver de også kaldt, fordi de kommer syd for Queenslands grænse), havde alverdens tid. De skulle bare have vinteren til at gå, så de kunne vende tilbage til delstaten Victoria i det sydlige Australien. Hjem til sommer og bedre vejr i oktober. Når de så hører, vi er fra Danmark skulle de også lige have en opdatering på Mary. Det var en lang hård kamp at være dansker-kedelig og holde de venlige australiere på afstand.

På vejen fra outbacken til kysten, fra Undara til Cairns, kom vi forbi nogle mindre byer. Mt Garnet, Ravenshoe, Atherton (hvor vi overnattede), Yungaburra, Gordonvale og Cairns. Fra indlandet kom vi til Atherton Tablelands. Et højdeplateau med landbrug. Igen så vi kvæg. Der var kvæg overalt. Landskabet mindede om New Zealand med frodige grønne marker og bløde bakker. Igen begyndte regnskoven, og vi så skilte som advarede mod trækænguruer og den specielle cassowary. Et emu- og strudselignende dyr, som er meget aggressiv. Efter højdeplateauet kom bjergene og 19 kilometer snoet alpevej gennem Gilles Range. Både Bettina og Asta blev køresyge af de mange sving. Hastigheden kom ned på 40 km/t i de fleste sving. Her bruger de ikke autoværn, bare fordi der et par hundrede meter ned. Efter et par stop og en times kørsel kom vi søndag middag frem til Cairns og vores sidste campingplads. Vi havde bestilt femstjernet luksus camping til de sidste tre nætter i vores Rusty Roo motorhome.

Fremme ved Cairns kunne vi se tilbage på en dejlig tur gennem Queensland.
Fra Undara til Cairns, Queensland, Australien Klik på kortet for at se det i større format.

Fakta – Lørdag den 28. og søndag den 29. juli
Oplevelser: Yungaburra.
Rute: Undara Lodge – Gulf Development Road – Kennedy Highway – Ravenshoe – Atherton (hvor vi overnattede) – Yungaburra – Gordonvale – Cairns.
Kørte kilometer: 190.
Overnatning: Big4 Atherton Woodlands Tourist Park, 141 Herberton Road, Atherton. 31,50$ for en overnatning. Gratis trådløs internet.
GPS koord. S17.282006 E145.46957
http://www.woodlandscp.com.au/

Ingen kommentarer: