torsdag, juli 26

Maggie - den magnetiske ø

Magnetic Island, også kaldet Maggie, ligger kun tyve minutters sejltur fra Townsville. Det er en af de øer ud for den australske østkyst, som er nemmest og billigst at komme til. Vi havde besluttet at give øen en dag af vores tur. I centrum af Townsville, på Sir Lelie Thiess Dr., ligger den lille færgeterminal for Sunferries lige ved Ross Creek. Det kostede 56 dollars for en familie. To voksne og op til tre børn tur/retur Townsville og Nelly Bay på Magnetic Island.

Magnetic Island fik sit navn af James Cook. Kompasset på Endevour gik amok, da Cook i 1770 sejlede forbi. I dag er Maggie med godt 2.000 indbyggere som en lille forstad til Townsville. Det var hurtigere at komme fra Magnetic Island til centrum af Townsville end fra vores campingplads ti kilometer fra bykernen.

Fra havnen i Nelly Bay gik vi de tre hundrede meter hen til Moke Magnetic, ”the fun way to go”. Her udlejer de ”biler”, såkaldte Moke. Små åbne vogne uden døre og med stoftag bygget på en meget enkelt stålramme over en Morris Mascot 1000 motor. Nul til hundrede i 2. gear. Det var som at være teenager igen. Moke har manuel gear og choker. Har ikke set sådan en i 20 år. Ikke siden min gule gamle Mazda 1300 fra 1974 med sorte nummerplader. Bag rattet på en Moke var jeg 18 år igen. Seler var der, men ikke skråseler. Kun hofteseler, også foran. Benzinmåleren virkede ikke, men der var mindst 250 kilometer på en fuld tank. Moke, the fun way to go.

Rejser til Magnetic Island, Queensland, Australien For 68$ havde vi en Moke i en dag. Fri benzin og 60 kilometer inkluderet. Lyder ikke af meget. Kunne det nu være nok? Fra Picnic Bay, det sydligste punkt på Magnetic Island og til Horseshoe Bay, det nordligste punkt, er der tolv kilometer. Det var nok. Vi kørte 34 kilometer og tog endda nogle ekstra ture op over øens rygrad, en udløber af øens højeste punkt Mt Cook med 494 meter over havet. Med håret slået ud drønede vi af sted. Det var "skide" sjovt.

Rejser til Magnetic Island, Queensland, Australien Vi begyndte med at køre den længste tur. Fra Nelly Bay til Horseshoe Bay på nordkysten af øen. Der var nogle få butikker og et par restauranter. Vi fik the og en flat white kaffe. Gik en tur på stranden. Legede på legepladserne. Min fod rystede lidt. Den havde brug for at trykke på speederen. Få den lille gule Moke med tegneserierfigurer på motorhjælmen ud på landevejen igen
Rejser til Magnetic Island, Queensland, AustralienVi kørte ud af Horseshoe Bay og stoppede ved The Forts og gik the forts walk på 2,8 kilometer. Op, op, op gik det. Først asfalt, derefter grus, til sidst en smal stenet sti mellem klipperne. The Forts blev bygget i begyndelsen af Anden Verdenskrig som et udsigtspunkt, signal og kanonstilling til beskyttelse af Townsville.

Vi stoppede ved Bremner Point og så de mange små rock wallabies, små klippe kænguruer. Små hurtigløbere rundt på klipperne.
Rejser til Magnetic Island, Queensland, Australien
Magnetic Island har indtil nu været et populært og billigt stop for unge rygsæksrejsende, men tiderne skifter. Vi så flere større byggeprojekter, der var sat igang ved havnen i Nelly Bay. Store komplekser med ferielejligheder. En anden type rejsende vil komme til Magnetic Island og med tiden ændre øens status som backpackerparadis.

Efter en god dag på Magnetic Island tog vi kl. 16.45 båden tilbage til Townsville. Maggie var magnetisk - vi blev tiltrukket.

Fakta – Onsdag den 25. juli
Oplevelser: Magnetic Island, Moke, The Forts, Bremner Point.
Tip: Lej en Moke og slå håret ud.
Rute: Townsville + Magnetic Island.
Kørte kilometer: 20 + 34.
Overnatning: BIG4 Walkabout Palms Tourist Park, 6 University Road, Wulguru, Townsville. 37,80$ for en overnatning. 1 Time og 40 min trådløs netværk for 10$.