lørdag, juli 28

Vejen til Undara

Det var fredag. Nu begyndte eventyret. Nu var det ikke længere bare Australien eller Queensland. Den var flad, den var rød, den var nogle steder lidt grøn. Den var børnefjendsk. Det var begyndelsen på den australske outback. Lige siden mit første besøg i Australien, har jeg været forelsket i outbacken. Jeg faldt pladask for den røde jord og uendeligheden.

De første 40 kilometer ad The Lynd highway fra Charter Towers og nord på er noget af det bedste landevej, vi har kørt ad på denne Australiens-tur. Ved Fletcher Creek, hvor der ligger en fin gratis plads, begyndte eventyret. Vejens karakter ændrede sig dramatisk med et slag, da vi kørte over den lille bro over bækken, mens vi til begge sider langs Fletcher Creek kunne se campervans, 4x4 med campingvogne, 4x4 med teltvogne og motorhomes holde parkeret. Der var mange, som havde fået sig en gratis overnatning.
Vejen til Undara, Queensland, AustralienPå nordsiden af Fletcher Creek bestod vejen nu kun af en vejbane. Tre meter asfalt og to meter grus, ral og rødt jord på hver side. Vi måtte køre 100 kilometer i timen, og vejen var ikke ensrettet. Det var ganske spændende og nervepirrende. Jeg var ikke forberedt på, at vejen blev så smal.

Vejen til Undara, Queensland, AustralienVejen til Undara, Queensland, AustralienVejen til Undara, Queensland, Australien
Vejen til Undara, Queensland, AustralienNår vi mødte modkørende biler, måtte vi ud i rabatten, den bløde skulder, med to af hjulene. Når vi mødte et road train, 50 meter lange lastbilsvogntog, var det bare at få hele motorhomet ud i rabbatten og ryddet vejen til disse tonstunge monstre, der kommer susende med 100 kilometer i timen indhyldet i grus og sten. Med 100 kilometer timen ud i rabatten. Helt vildt og ganske udfordrende.
Vejen til Undara, Queensland, AustralienVejen til Undara, Queensland, Australien
Vejen til Undara, Queensland, AustralienMasser af roadkill
Antallet af døde dyr langs landevejen var enormt. Jeg holdt op med at tælle de døde kænguruer i vejkanten. De lå for hver kilometer. Så med 400 kilometer blev det til nogle døde dyr. Talte i stedet for seks døde køer, 22 firehjulstrækkere, to almindelige personbiler og syv road trains. Det var hvad vi så eller mødte. Ellers intet. Kun outback, træer, græs og græssende køer, på markerne og i vejkanten.

Jeg elsker outbacken
Outbacken for en eventyrlysten dansker er som en blank side for en forfatter, et blankt stykke papir for børnenes farver eller et canvas for maleren. Fuld af muligheder der bare venter på at blive opdaget. Jeg elsker outbacken. Men det her var jo ikke det, jeg vil kalde den rigtige outback. Det var jo mere australsk bush, som den afrikanske savanne. Det er også outback, men den rigtige outback er for mig, det virkelige røde, det røde center, inde ved Alice Springs, the Olgas og Ayers Rock. På denne tur med familien måtte dette, vejen til Undara, gøre det ud for den rigtige outback.

Vi var listet fra campingpladsen i Charter Towers kl. 07.00. Ingen andre var oppe, så vi prøvede at gøre det så stille som muligt. Som det er muligt, når vi kører diesel.

Vi kørte ad The Lynd Highway, Gregory Development Road, highway #63

KM 0 fra Charter Towers. 307 meter over havet.

KM 42 Fletcher Creek camping reserve.

KM 42 Ved Fletcher Creek camping reserve er der frakørsel til Dalrymple National Park. 2,5 kilometer øst for landevejen ligger parken. Gemmer på resterne af den gamle Dalrymple by. Kun lidt er bevaret. Kirkegård, hegn og mine.

KM 93 Frakørsel til Herveys Range Development Road, som fører til Townsville.

KM 101 Blue Water Springs Roadhouse. Tankstation. To indbyggere. Vi stoppede modsat roadhouset og fik lidt havregryn til morgenmad.

KM 198 Grenvale. 450 meter over havet. 100 indbyggere. Tidligere var her en nikkelmine. Nu en lille serviceby for området og turister. Vi så en golfbane ved landevejen. Stoppede for at tanke diesel. Det kostede 140,9 cent pr. liter. Det dyreste vi har set og tanket. Her i outbacken tager jeg ingen chancen. Det føles rart hele tiden at vide, tanken er fuld. Det giver en ro til at køre, til at koncentrere sig om trafikken og nyde naturen. Fik også dagens is.

KM 250 The Lynd Junction. To kilometer herfra lå The Lynd Roadhouse. 610 meter over havet. 5 indbyggere. Tankstation. Stoppede og købte lidt at drikke. Fik også set en tam cockatoo. En tante til The Lynds ejer havde haft fuglen. Tidligere sad den i bur og var sur. Nu gik den frit omkring og snakkede/tiggede hos de landevejsfarende, som stoppede ved roadhouset. Mod syd var der 250 kilometer grusvej til Hughenden og næste tankstation. Vi valgte nord og den asfalterede vej. I hvert fald et spor asfalteret. Vi kørte ind på Kennedy Development Road.

KM 348 Vi kom til Savannah Way / Gulf Development Road. Kørte til venstre, mod vest. Vi kørte 17 kilometer ad The Savannah Way, til vi kom til frakørslen til Undara National Park og Undara Lodge, hvor vi skulle bo på deres campingplads. Efter 399 kilometer trillede vi præcis klokken 13.00 ind på plads 29, hvor der var både med el og vand. En perfekt og herlig dag på landevejen var slut.

Fakta – Fredag den 27. juli
Oplevelser: Highway 63, vejen til Undara.
Rute: Charter Towers – Highway #63 – Gregory Development Road – Bluewater Springs Roadhouse – Glenvale – The Lynd Roadhouse – Savannah Way – Undara Volcanic National Park – Undara Lodge.
Kørte kilometer: 399.
Overnatning: Undara Experience, Undara Volcanic National Park, Savannah Way, near Mt. Surprise. 40$ for en overnatning plus 8 dollars for brænde.
GPS koord. S18.201686 E144.573383

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej igen Arne og familie
Det er næsten som om vi kender jer. Vi nyder at læse jeres beretninger. Fra min tid i Brisbane var mosquito'er en plage. Har de plaget jer? Vi skal afsted om 1 md., skal vi have net med? Fortsat god tur.
Sommerhilsen
Ann

Arne sagde ...

Kære Ann.

Myg og lignende var næsten ikkeeksisterende. Min datter fik nogle få myggestik, men vi tog ingen forholdsregler, hverken net eller spray og på baggrund af vores tur er myg ikke værd at tale om.

Hilsen
Arne